Notícies

Dislèxia, disgrafia i discalculia

Nuria Pelleja
09-11-2017 15:31
Dislèxia, disgrafia i discalculia

Dins de les dificultats en el llenguatge escrit podem trobar l’anomenada “Dislèxia”. La dislèxia és un trastorn específic de l’aprenentatge de la lectura de base neurobiològica i hereditari que es caracteritza per una dificultat en l’adquisició de la lectura i escriptura.

Aquestes dificultats i les repercussions que comporten van canviant al llarg de la vida, però amb l’ajuda de diferents professionals (logopeda, psicòleg, psicopedagog...) es poden compensar, i permeten al nen adquirir una lectura que li permet arribar al coneixement a partir del llenguatge escrit. Tot i així, la lectura no serà tant fluïda i sempre hi haurà presents errors ortogràfics.

Els trets característics que ens poden fer sospitar que un nen sigui dislèxic van canviant depenent de l’edat. En nens que es troben cursant la Primària podem trobar:

- Dificultat en el lletreig i el maneig mental dels sons que formen les paraules (consciència fonològica). A la vegada, es poden presentar dificultats per trobar determinades paraules que comencin o acabin per una mateixa síl·laba.

- Dificultat en l’ús dels noms dels colors, de les lletres i dels números, ja que hi ha dificultats d’accés al lèxic.

- Dificultat en la correspondència fonema-grafema, és a dir, en relacionar un determinat so amb la lletra que li correspon.

- Lectura amb errors característics com ara la substitució, rotació, omissió i inversió de les lletres.

- Escriptura amb errors ortogràfics.

- Dificultat en memoritzar seqüències com ara els dies de la setmana i els mesos de l’any.

Quan els nens arriben a la Secundària, els trets característics a destacar són:

- Lectura lenta i poc automatitzada, en la que simplement hi ha una descodificació.

- Dificultats en la comprensió lectora, és a dir, en entendre què ens està dient el que estem llegint.

- Dificultat en l’aplicació de les normes d’ortografia.

- No acostumen a tenir automatitzades les taules de multiplicar.

En molts casos, juntament amb la dislèxia els nens acostumen a mostrar rebuig envers les tasques que impliquen la lectura, vergonya a llegir davant dels companys, sovint no acaben les tasques i acostumen a tenir baixa autoestima.

La disgrafia

La disgrafia consisteix en una dificultat persistent que impedeix una correcta adquisició de l’escriptura respecte a l’edat cronològica i de causes multifactorials. En general, un nen amb disgrafia presenta una escriptura anormal per la seva edat o nivell de desenvolupament maduratiu.

Alguns dels trets més característics són:

- Lletra no llegible, irregular i d’execució lenta.

- Ortografia deficient, amb unions i fragmentacions en les paraules.

- Redacció de textos pobre, tant pel que fa a l’estructura com al contingut.

Hi ha dos tipus de disgrafia:

- Disgrafia motriu: afecta a l’execució i forma durant l’escriptura. Es tracta d’una escriptura poc llegible i irregular i dificultats en el traçat fluït en l’escriptura i el dibuix.

- Disgrafia lèxica: afecta als aspectes lingüístics. Es tracta d’una escriptura llegible però amb molts errors ortogràfics i /o morfosintàctics.

La discalcúlia

La discalcúlia és la dificultat específica en l’aprenentatge de l’aritmètica que es presenta en nens amb una intel·ligència normal. Igual que en la dislèxia, depenent de l’edat del nen apareixen unes dificultats o unes altres.

Els nens que es troben en l’educació infantil no entenen els conceptes de “més que...”, “menys que...” i tenen dificultats en ordenar objectes per la seva grandària.

Els nens que es troben en l’educació primària tenen poca noció del concepte de quantitat, incapacitat en dir quina hora és quan els hi pregunten, dificultat en la resolució de problemes matemàtics i per fer operacions aritmètiques bàsiques.

Els nens que es troben en l’educació secundària obligatòria no tenen un bon ús del nombre en la vida quotidiana, acostumen a fer errors de càlcul i utilitzen la calculadora per dur a terme operacions senzilles i ús de poques estratègies en la resolució de problemes.

Font bibliogràfica:

Roca E, Carmona J, Boix C, Colomé R, López A, Sanguinetti A, Caro M. L’aprenentatge en la infància i l’adolescència: claus per evitar el fracàs escolar. Hospital Sant Joan de Déu (Esplugues de Llobregat).

Compartir

Demana la teva cita

Posem a la vostra disposició assessorament psicològic puntual per via telefònica, presencial o online. Pots omplir el següent formulari, el qual és totalment confidencial i serà dirigit a un professional del nostre equip.

En compliment del deure informar als interessats de les circumstàncies i condicions del tractament de les seves dades i dels drets que li assisteixen, posem a la seva disposició la següent informació.

INFORMACIÓ BÀSICA SOBRE PROTECCIÓ DE DADES

RESPONSABLE DEL TRACTAMENT

Responsable: María Isabel Roldan Andrade - CIF: 38090658J Dir. Postal: C/ Vila I Vila Nº 31-33 Bajos, 08004 Barcelona

FINALITAT

Gestionar la seva consulta/petició i donar una resposta a la mateixa.

LEGITIMACIÓ

El seu consentiment

DESTINATARIS

Les dades no se cediran a tercers excepte en els casos en els quals existeixi una obligació legal o comunicació necessària per donar contestació a la seva consulta.

DRETS

Pot exercir els seus Drets a accedir, rectificar, oposar-se, limitar, portar i suprimir les dades davant el responsable del tractament; a més d'acudir a l'autoritat de control competent (AEPD).

INFORMACIÓ ADDICIONAL

Pot consultar la informació addicional sobre el tractament de les seves dades personals aquí.

C/ Vila i Vilà, 31-33, 08004 - Barcelona      Ubicació i horaris