Notícies

Les 5 millors pautes per preparar la tornada a les aules

Fernando López
03-09-2020 00:00
Les 5 millors pautes per preparar la tornada a les aules

La reobertura de les escoles en context de la nova normalitat representarà un repte important per a la societat en conjunt. Des de fa ja varies setmanes s’ha estat treballant per tal d’avaluar els diversos escenaris als que es podria afrontar la comunitat escolar a partir del pròxim inici del curs. La incorporació de noves mesures de seguretat i protocols de distanciament social farà que, inevitablement, l’inici de l’escola en aquest any sigui un esdeveniment que quedi gravat en la memòria d’aquesta generació.

En aquest article exposem 5 punts a considerar per alleugerar l’impacte inicial que la tornada a l’escola pot provocar en infants i adolescents, ja que aquest any serà necessari fer un treball previ per tal de preparar als més joves i oferir-los recursos pràctics per afrontar aquesta situació de la millor manera possible.

1.L’escola no serà el mateix que abans: Tot i que la majoria dels estudiants tornaran a les mateixes escoles, es necessari treballar amb ells el fet de que les aules no seran les mateixes que ells/es recorden en la normalitat prèvia al confinament i l’emergència sanitària. És imprescindible que abans de l’inici del curs, tant els nens com els adolescents tinguin coneixement de totes les mesures preventives que s’implementaran amb els seus mestres i companys. La comunicació amb els professionals de l’educació serà crucial també; mantenir un canal de comunicació amb els docents farà que els estudiants percebin un entorn coordinat en el que trobin coherència entre pautes que estableixin en el entorn escolar i les recomanacions i guia que s’estableixi a casa.

2. Obertura al canvi: Les escoles es troben des de fa varies setmanes elaborant els nous protocols que incorporaran en les seves activitats a partir d’aquest mes de setembre. Tot i això, serà inevitable que en algun moment apareguin contingències que no s’han contemplat o situacions que no sortiran d’acord amb el pla previst. Per a les famílies serà important considerar que l’equip docent està fent un esforç considerable elaborant aquestes guies per un escenari del qual, la nostra generació, no te precedents i que, per tat, es complicat tenir la certesa absoluta dels mètodes més efectius.

Cada escola està preparat aquestes mesures d’acord a la situació de cada un i s’ha de considerar que en algun moment hi hauran eventualitats extraordinàries (donat que la situació en la seva totalitat es extraordinària). Per a les famílies serà necessari acceptar i gestionar de forma assertiva aquestes situacions i, tenir present en tot moment, que el benestar de la nostra comunitat serà la prioritat en tot moment.

3. Validar les emocions: Els canvis a la tornada a l’aula seran inevitables i aquesta situació d’incertesa i les noves pautes poden resultar complicades de gestionar per alguns nens i adolescents. Amb aquests canvis és normal experimentar sentiments de frustració, temor i ràbia per estar en un ambient diferent que, en ocasions, tindrà més normes de les que acostumaven a tenir. Quan aquestes emocions apareixen és important identificar-les, validar-les i gestionar-les de forma adaptativa. Per als nens i nenes pot resultar perjudicial si aquestes emocions, en lloc de ser acceptades, són castigades i reprimides, ja que per ells/es aquesta resposta negativa serà viscuda com una càrrega més a portar. Resultarà molt més convenient fer-los saber amb antelació que existeix la possibilitat de que, en algun moment, la tornada al l’escola els hi resulti estressant i que poden sentir-se frustrats i enfadats. Serà reconfortant saber que, si això succeeix, les seves expressions seran rebudes amb naturalitat i disposaran d’ajuda per tal de gestionar les emocions. Les escoles també estan tenint aquest punt molt present per tal d’acompanyar als seus alumnes i donar-lis eines d’intel·ligència emocional.

4. Torneu a la rutina amb antelació i de forma progressiva: Fes-lis saber als teus fills que la tornada a l’escola s’aproxima i serà necessari tornar a la rutina. Després de les vacances i les setmanes relaxades que han tingut durant l’estiu, pot resultar complex tornar a la rutina estable de la nit al dia. És més recomanable que les famílies, en la seva totalitat, comencin a establir una rutina escolar de forma gradual i progressiva abans de tornar a l’escola. Tornar amb uns hàbits de dormir i descans, preparar amb ells el material escolar que necessitaran, organitzar petits entrenaments ajudant-los a utilitzar les eines digitals i motivar-los per afrontar aquesta nova etapa, serà fonamental per proporcionar-lis confiança.

5. Estiguis alerta: Tot i les mesures de prevenció i els protocols que s’estan implementant, hem de treballar amb les hipòtesis de que hi hauran casos que arribin a complicar-se per un o altre motiu. És important que les famílies es mantinguin alerta a les senyals que podrien aparèixer i mostrar la presencia de dificultats emocionals en els nens i adolescents. La identificació precoç d’aquestes dificultats millorarà significativament el pronòstic per tal d’actuar i resoldre aquesta situació de forma eficaç, breu i oportuna. Els dèficits de memòria i concentració, la baixa tolerància a la frustració, un estat d’ànim irritable, les dificultats per dormir, els canvis de patrons alimentaris, les actituds oposicionistes, l’aïllament i d’altres símptomes més complexos com la onicofàgia (mossegar-se les ungles), acostumen a ser els primer indicadors que ens poden alertar sobre la possible presencia de dificultats emocionals en els menors.

Si notes que els teus fills o filles presenten algunes d’aquestes senyals és important que consultis quan abans millor a algun professional expert en criança i desenvolupament psicològic. Moltes d’aquestes situacions poder solucionar-se amb relativa facilitat quan són identificades a temps i, moltes vegades, ni tan sols és necessari que els menors acudeixin a les sessions de psicoteràpia ja que, amb unes sessions d’assessorament amb els progenitors pot ser més que suficient.

Compartir

Demana la teva cita

Posem a la vostra disposició assessorament psicològic puntual per via telefònica, presencial o online. Pots omplir el següent formulari, el qual és totalment confidencial i serà dirigit a un professional del nostre equip.

En compliment del deure informar als interessats de les circumstàncies i condicions del tractament de les seves dades i dels drets que li assisteixen, posem a la seva disposició la següent informació.

INFORMACIÓ BÀSICA SOBRE PROTECCIÓ DE DADES

RESPONSABLE DEL TRACTAMENT

Responsable: María Isabel Roldan Andrade - CIF: 38090658J Dir. Postal: C/ Vila I Vila Nº 31-33 Bajos, 08004 Barcelona

FINALITAT

Gestionar la seva consulta/petició i donar una resposta a la mateixa.

LEGITIMACIÓ

El seu consentiment

DESTINATARIS

Les dades no se cediran a tercers excepte en els casos en els quals existeixi una obligació legal o comunicació necessària per donar contestació a la seva consulta.

DRETS

Pot exercir els seus Drets a accedir, rectificar, oposar-se, limitar, portar i suprimir les dades davant el responsable del tractament; a més d'acudir a l'autoritat de control competent (AEPD).

INFORMACIÓ ADDICIONAL

Pot consultar la informació addicional sobre el tractament de les seves dades personals aquí.

C/ Vila i Vilà, 31-33, 08004 - Barcelona      Ubicació i horaris